Een dagje op Immanuel’s

Dagopvang

Aan kindjes van 0-4 jaar biedt ik halve of dagopvang aan. Gedurende de dag volgen, vooral de baby’s, zoveel mogelijk hun eigen eet- en slaapritme.  Het eventueel wegbrengen en ophalen van schoolgaande kinderen wordt in het dagritme opgenomen en gebruikt als “buiten” moment. Dan gaan we even een extra rondje lopen met de kinderwagens door het dorpje of wandelen naar een van de vele speelgelegenheden in de buurt.

Kinderen die al een broodje eten, eten dit tussen de middag met de schoolgaande kinderen mee (of eerder als dat door de ouders aangegeven wordt). Na het eten is het voor de kleintjes tijd voor een middagdutje. Er is voor ieder kindje een eigen slaapplekje. Als de kinderen uit bed komen halen we eventueel de schoolgaande kinderen weer op. Weer thuis eten en drinken we wat en daarna gaan we spelen tot de kinderen weer opgehaald zijn. We gaan elke dag naar buiten, behalve als het echt heel slecht weer is.

Er is een ruime keuze aan spel- en ontwikkelingsmateriaal aanwezig zoals, blokken, knuffels, ballen, puzzels, boekjes, muziek en instrumenten, lego, poppen, treinen, fantasiespel, krijtjes, klei, verf en nog veel meer. Ik laat kinderen zien wat hun mogelijkheden zijn met dingen en stimuleer ze om nieuwe dingen te proberen en op onderzoek uit te gaan.

Tussen de vast momenten voor voeding, slaap en verschoning door doe ik verschillende activiteiten met de kinderen, ook de baby’s.


Buitenschoolse Opvang

Voorschoolse Opvang

U kunt uw kind brengen tussen 7  en 8 uur. Uw kind mag hier nog wat eten of drinken, en/of lekker spelen en om 8 uur pakken we onze spullen en vertrekken lopend of met de kinderwagen naar school.  Zo zijn we lekker op tijd op het schoolplein zodat de kinderen nog even kunnen spelen voordat de schooldag begint.  De kinderen  uit groep 1 en 2  breng ik naar de klas, de oudere kinderen nemen afscheid op het plein.

 

Naschoolse Opvang

Na schooltijd wacht ik de kinderen op.  Daarna gaan wij naar “huis”, wassen onze handen en gaan aan tafel om wat te drinken en wat te eten . Er zijn cracker en er is fruit.  We praten over wat we die dag beleeft hebben en wat we nog willen doen. Doordat de groep klein is, is er tijd voor ieder kind.  Na het eten helpen de kinderen de tafel afruimen en daarna gaan ze spelen.

Omdat de kinderen vaak een inspannende schooldag achter de rug hebben, mogen ze zelf weten wat ze willen doen en met wie, uiteraard binnen de geldende afspraken wat wel en niet mag. Ik verwacht van de schoolgaande kinderen wel dat zij bij goed tot redelijk weer ook buitenspelen na school.  En als het echt slecht weer is, dan blijven we lekker droog en warm binnen. Als gastouder opper ik ideeën aan.